måndag 1 mars 2010

Bloggandets livsnerv

Kan inte riktigt släppa det där med de eftertraktade kommentarerna. Som jag skrev häromdagen så fungerar det uppehållande - och samtidigt underhållande - för mig när de kommer. Jag kallade det bloggandets livsnerv, eftersom det är så det känns. Thomas Tvivlaren, som var en av de som startade kampanjen, har spunnit vidare på temat och i hans inlägg Mer wordness åt folket fick t o m lilla jag ett omnämnande. Tack för det :-)

Jag har ju - efter många om och men - äntligen börjat lägga ned tid på mitt skrivande. Nu menar jag inte bloggandet, även om det också blir en del emellanåt, utan Boken. När jag väl bestämde mig för att det är så pass viktigt för mig att få tid till detta, när jag lät det få den status det förtjänar, då hittade jag också tiden till det. OK, vissa dagar blir det inte mycket, kanske bara en halv sida, men den sidan är också ett steg på vägen. Ett kliv närmare. Myrsteg är också steg.

Den texten låter jag ingen läsa. Inte än. Det är omöjligt för mig. Den är min tills jag känner att jag är mogen att låta någon annan tycka. Så fort jag låter nån annan läsa så kommer tyckandet automatiskt. Det vill jag inte än. Inte på långa vägar. En vacker dag är jag förhoppningsvis där, men det dröjer. Det blir när jag är så långt fram att jag skulle kunna skicka iväg det till en förläggare. Först då kan jag lämna det till någon i min närhet och släppa taget litegrann.

Därför tror jag att det är lite extra kul att få respons på det jag faktiskt skriver så att andra kan läsa. En bit av det stora bekräftelsebehovet får sitt. Är det så? Fungerar vi så? Inte alla, kanske, men nog måste väl de flesta kunna erkänna - så här i en sluten krets *s* - att vi vill att de som läser ska reagera på det vi skriver. Om det så är en blajblajdag som utmålas eller en genomtänkt åsikt om t ex arbetsmarknadspolitik.

Visst, man kan skriva för sig själv. I så fall för sin egen skull, för att man av någon anledning mår bättre av det. Men att skriva för sig själv är en annan sak. Det är det jag gör när jag inte skriver här. DÅ skriver jag för mig själv. I min ensamhet. Tills jag är mogen att släppa.

Är det fult att tala om att man vill ha kommentarer? I så fall; borde man skämmas när man vill ha ett svar från den person man pratar med vid fikat på jobbet? Lite samma sak är det ju, man vill ha en diskussion. Ta del av andras åsikter och dela med sig av sina egna. Kort eller långt. Vara en del av det stora. Eller lilla. Beroende på hur många läsare/följare man har.

Jag erkänner här och nu; Jag älskar kommentarer och feedback. Inte så att jag kan ställa mig upp och säga; "Hej, jag heter Bitte och jag är beroende av kommentarer", men visst hjälper de till att få det att snurra vidare emellanåt?

6 kommentarer:

  1. Klart man älskar kommentarer och feedback. Det är helt ok att säga det och som i mitt fall så visade ju mitt aktiva frågande dessutom leda till svar på varför kommentarerna lös med sin frånvaro.

    Kul att du håller på med en bok. Det gjorde jag med för några år sedan men den har aldrig blivit färdigställd. Vi får väl se om jag tar mig i kragen.

    SvaraRadera
  2. Thomas, jag vet ju inte hellet om min blir klar nångång, men jag har den målsättningen iaf :-) Önskar bara jag kunde få ägna mig åt skrivande på heltid...

    SvaraRadera
  3. Klart som korvspad att vi gillar kommentarer. Allt blir ju lite meningsfullare då...

    SvaraRadera
  4. Men jag läser alltid.... är bara USEL på att kommentera...
    Kram L8

    SvaraRadera
  5. Hör du L8, vi kanske ska bli duktigare på att kommentera, både du och jag! *ler*
    Bitte:
    Jag älskar att läsa vad du skriver! *kram*

    SvaraRadera
  6. L8 och Iwa - ni måste inte kommentera, det är inte så jag menar (jag är inte alltid kommentator heller) men visst blir jag skitglad när ni gör det. Om det så bara är som du gör nu L8, talar om att du inte kommenterar *s* Kram

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails