söndag 28 mars 2010

Stick och brinn

Idag - en alldeles övertrött söndag - sitter jag och tittar på TV. För länge, helt klart, men är man trött så är man. Då ser jag helt plötsligt ett inslag om stickning och genast kände jag den där lusten. Den jag hade när jag stickade som mest, det var i 18-20-årsåldern nångång. Minns att jag t o m stannade hemma från skolan för att kunna sticka. Förlåt. Numer är det väl preskriberat, jag slutade gymnasiet 1984...

Jag var en riktig stickgalning. Det började med köpta mönster men snart gjorde jag egna skapelser på löpande band. Aviga och räta bildade mönster som blev till tröjor, mössor, halsdukar och en och annan strumpa. Massor. Allt det har gått till återvinning, jag tror bara jag har en enda tröja kvar se'n den tiden. Och den gapskrattade mina barn åt för några veckor sedan när jag tog på mig den... "Jag har gjort den själv, vad taskiga ni är..." Då försökte de sluta men det gick inget vidare. Nån av dem frågade "Varför har du gjort den?" Hmmm... Och de har jag närt vid min barm!

Jag blev i alla fall riktigt sugen på att sticka igen. Om jag helt plötsligt är försvunnen så har jag troligen fastnat i ett annat beroendes garn.

5 kommentarer:

  1. Hihihi nu har du fått mej att skratta igen - HÄRLIGT!!!!!! Kan se dina barn framför mej o det kan jag säja - mina hade gjort exakt desamma....!!! Tur för dom att jag aldrig stickar!!!

    SvaraRadera
  2. När jag tänker på dig så tänker jag ALLTID på stickningen (och Mara-hunden)....som vi stickade!!! Det var säkert du som lurade in mig i fördärvet!!! :)

    Kram//Helena

    SvaraRadera
  3. Helena, jag erkänner... Vet att jag fick dig in i det träsket :-)

    SvaraRadera
  4. Under mitt aktiva kliv hade jag inte tid för stickning, men jag gillar det nu. Kommer ihåg allt jag kunnat fast det gått så många år.
    Sticka på du!

    SvaraRadera
  5. Tja Bitte! Bloggvärlden är inte så stor, skulle skriva till dig senare idag, men nu så dyker du upp på en annan blogg där du kommenterar under ett inlägg om "Knipkulor"!
    Skriver alltså till dig redan nu när jag har din Lilla Fina Bild framför mig!
    Som du ser så är jag redan tillbaka och du nämner ju "beroende" i samband med stickning i ditt inlägg! Ja, vi är nu alla lite "beroende" av vårt bloggande eller annars är vi helt enkelt beroendenaturer hela bunten, vad vi blir beroende av kanske är "strunt samma", kanske man kan få beställa ett par vantar till nsäta vinter?
    Ha en fin dag!
    Vi hörs!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails