fredag 12 mars 2010

Tvillingar eller TV-illingar?

Idag låg det tre tjocka kuvert i postlådan. Avsändare var Karolinska Institutet som utför undersökningar åt Tvillingregistret. Jag har varit så himla redig och fyllt i de föregående så varför inte fortsätta? Förresten, jag erkänner, jag hoppade över några när de var små när det skulle lämnas prover o dyl. Det kanske inte ens var från den undersökningen, förresten. Eller kanske gällde det nåt av de andra barnen?
Strunt samma, jag, Jennie och Louise satte oss med varsin bibba och började fylla i. Digra luntor... Anonymt är det ju också. Om det inte är så att det kommer fram oegentligheter som sociala myndigheter vill ha koll på. För visst svarar alla sanningsenligt på precis allt. Speciellt om man misshandlar sitt barn. Då kryssar man gladeligen JA och berättar när det hände första gången. Naturligtvis.
Det är som när vi skulle mellanlanda i USA och fick fylla i nån slags visum på planet. "Sysslar du med kriminella aktiviteter?" Självklart svarade jag JA även där. Med detta inte sagt att något av det är sanningsenligt, bara exempel på hur fånigt det kan vara.

Exempel på några frågor:
Har han/hon någon gång trott att någon sände speciella meddelanden till honom/henne genom TV?
Nja, skulle väl vara reklamen då.

Har han/hon någonsin känt att han/hon kontrollerats av någon speciell kraft?
Räknas "om jag lämnar min tallrik här så åker den in i diskmaskinen av sig själv-kraften"?

Har han/hon någonsin sett något eller någon som inte andra människor kunde se?
Typ, om någon råkat ha sönder något och det inte var just han/hon menar ni?

Har barnet någonsin blivit fysiskt försummat? (Tex inte fått mat, ordentliga kläder eller lämnats att ta hand om sig själv?)
Oj, räknas den gången när vi glömde Jennie hemma i hallen, i babyskyddet?
Så fortsätter det...

På slutet ska jag då rannsaka mitt samvete ifråga om alkohol och droger. Här kan jag bli lite småirriterad på inkonsekvenserna.
1. Hur ofta använder du andra droger än alkohol? Aldrig. Fråga 2. Använder du fler än en drog vid ett och samma tillfälle?

Men hallå? Svarar jag aldrig så kan det inte komma såna följdfrågor. Då ska jag kunna hoppa vidare eller hur? Istället kommer det 10 ytterligare frågor. Jag var så obstinat att jag lät bli att kryssa.

2 kommentarer:

  1. Jag skrattar gott men seriöst????
    Sinnessjukt.
    O jaaaa jag minns frågorna på planet till USA..
    "smuglar du något?"
    "ÄR du psykiskt sjuk..?"

    Klart man fyller i det..
    Psykiskt sjuk kriminell svensk smugglar knark.. klart jag kommer in i landet..
    eh???

    VARFÖR ville du vara med i undersökningen???!
    :-)

    SvaraRadera
  2. Bra fråga, varför ville jag det? Dra mitt lilla strå till forskningsstacken, kanske? *s* Tror jag hoppar över nästa gång :-)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails