söndag 10 januari 2010

Fenomenet Ullared aka Gekås

Igår, en helt vanlig lördag, sitter vi med goda frukosten och bara minstingarna hemma. Maken tittar på mig och frågar; "Ska vi åka till Ullared?" På senaste tiden har han haft den idén uppe flera gånger. Jag har på allvar börjat fundera på om det är något fel på honom. Han är man. Han ska - enligt de principer och fördomar som frodas - vara allergisk mot detta Ullared. Små röda prickar bör sprida sig över kroppen. Blicken bli vild vid blotta nämnandet av detta shoppingens Mecka.

Men inte min man. Han föreslår att vi ska åka dit. Han var där innan jul, i värsta (?) julhysterin. Han borde blivit kurerad. Ska jag föreslå ett läkarbesök? En lätt hypnos?

Valet blir att ta det modiga beslutet att faktiskt följa med. Vi fyra gör oss i lugn och ro iordning och sätter oss i V70:n. Jag har då börjat få lätta illamåendesymptom. Om det beror på stress inför det som stunda skall eller på den klumpiga mjölken jag drack till frukost får vara osagt.

Vid ankomsten känner jag hjärtslagen öka. Parkeringen är värsta delen av dessa besök. Har jag bara fått lämna ifrån mig bilen och hämtat en kundvagn blir jag lugn. Träder in i Meckat med öppet sinne. Tar ett par korgar som placeras under vagnen. Eller inte under men därnere då. Så gör man i Ullared. De ska vara till att placera småsaker som schampo, balsam och diverse annat hygienmässigt i. Småsakerna består ofta av storpack, vet inte hur det går ihop sig.

Det viktigaste att handla denna dag var thermobrallor till de två äldsta tjejerna. GPS:en strulade lite där och tog småsvängar hit och dit på vägen. Ingen hjälp av "Lillebabs" där, inte. Naturligtvis fanns det bara skotskrutiga eller helvita. Hmmm, inget jag vågar komma hem med. Det ska ju användas också.

Shit! Då får man väl leta efter nåt kul till hemmet istället. Pepparkvarn, köksgardiner, kanske? Trots hungriga döttrar vågade vi oss på en sväng till källaren. Och vad hittar vi väl där? Eller vi och vi, dotera. En Singer! Jag har pratat om att köpa ny symaskin ett tag, bristen på fungerande sådan har nämligen lett till att barnen blivit lidande. Där står den i hyllan och bara väntar på att få följa med hem. Priset är överkomligt och där verkar finnas det som behövs. Raksöm och sicksack. Den tar vi sa polisen.

Och på vägen hade jag råkat in på hästavdelningen och vad hängde där? Svarta. De fick också följa med och uppdraget ansågs därmed vara avklarat.

1 kommentar:

  1. Hjälp, jag har aldrig varit i Ullared men hade planer på att åka dit någon gång. Så fick jag se ett av programen därifrån och bestämde mig för att aldrig sätta min fot där. Stå i kö för att gå in i en affär!!!
    Det kanske inte är så i verkligheten men det där tv-programmet lyckades ändå få mig avskräckt.

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails