tisdag 26 januari 2010

Om inte om hade varit

Om jag inte hade vaknat av ett sms från Telenor klockan 5
Om jag inte behövt sitta i telefonkö trekvart (först upptaget så pass att det inte gick att köa...)
Om jag - när jag väl kom fram - inte blivit hänvisad till ett annat ställe
Om jag - när jag ringde till det andra stället - inte blivit hänvisad till det första stället
Om jag inte fått näsblod och gråtattacker av blotta ansträngningen

Då skulle jag kunnat göra som min bloggvän, Lairama. Hon hittar 5 positiva saker med jämna mellanrum.


Nu har jag hävt ur mig det negativa för idag och ska rycka upp mig. Jag har en massa saker att vara tacksam för. Som till exempel:

  • Underbara barn som sköter sig utan större mankemang och vet när mamma behöver extra kärlek.
  • Världens bästa man. Utan honom hade jag inte haft en chans att orka just nu.
  • Ett hem att värma mig i när det blåser därute. Brasan knastrar och tekannan bubblar (eller vattnet då men det lät inte lika bra).
  • Vänner som finns där fast jag är dålig på att höra av mig.
  • Andra människor som bryr sig om mig, ingen nämnd ingen glömd.
Det var de stora sakerna. Kanske jag också ska försöka hitta positiva saker att skriva ner varje dag? Bara för att bli varse att de finns och inte låta mörkret ta över? Idén är god i alla fall.

5 kommentarer:

  1. Kram!!
    I bland behöver man få skrika också.
    Klaga och tycka allt är skit.
    Bara man inte låter det tillståndet stanna.

    Du kan inte hindra sorgens fåglar från att flyga över ditt hus
    men du kan hindra dem från att bygga bo där!

    Vissa dagar är liksom bara till för en sak - att dra täcket över huvudet och stanna där under.
    Sen kommer man tillbaka, starkare och mer skinande än tidigare. Men att påstå att man aldrig får ha en dipp - det är att ljuga för sig själv och andra.
    kraaaam igen

    SvaraRadera
  2. Visst behöver man det. Om inte de dåliga sakerna fanns skulle man inte uppskatta de goda lika mycket. Idag är en riktig skitdag, helt enkelt. Ibland känner jag mig så gnällig, bara, fast jag vet att jag borde uppskatta det jag har mer. Kram tillbaka

    SvaraRadera
  3. Hej igen
    svar på ditt inlägg hos mig.
    I fall du inte går dit och läser svar:
    Jo jag vet vad du menar. Och det är såå svårt att få den där cirkeln att sluta spinna så man kan byta håll. "ska bara" säger man och den listan verkar heller aldrig brytas.
    Så därför finns det bara ett ord till dig att säga: STOPP!! Stopp NU! (okey det sista var två ord)
    Och sen får allt, menar ALLT på den där "ska bara" listan vänta och du gör det på "sen" listan NU!
    Morgondagens promenad IDAG
    och orkar du inte dagens lista så är det så. DIN promenad var det som du gjorde för DIG och där måste du börja!
    I morgon får du lite mer energi och börjar med din promenad och sen tar du lite av det du ska göra.
    Börja med dig själv.
    Annars kommer du aldrig dit,
    pepp pepp!!
    U can make it!!!

    SvaraRadera
  4. Nej... det går inte att se positivt på allt jämt. Ibland finns det inget positivt i något alls (utom att det är gratis att göra barn kanske... kunde ha blivit riktigt dyrt annars).
    Jag hoppas att det ljusnar för dig så fort som möjligt, men låt det ta den tid det tar. Pressa inte dig själv att må bra det kan ju bli en stressfaktor om något. Tillåt dig själv att vara gnällig ett tag.

    Kram.

    SvaraRadera
  5. Lairama, jag lovar. Ska inte tvinga fram nåt utan fortsätta gnälla ett tag :-)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails