tisdag 26 januari 2010

Göra barn är gratis

Vi hade en diskussion om pengar vid middagsbordet. Så där i allmänhet men även om att skänka pengar (eller hjälp i annan form) till de som behöver det mer akut. Som just nu i Haiti.

Vi pratade fram o tillbaka om hur man kan se på saker och ting vad gäller detta.
Vi vuxna var väldigt tydliga med att det finns inget som är gratis. Ska du gå på vägar eller gator så är det någon som har ordnat med det. Och vi har varit med och betalat skattevägen. Och liknande exempel. Sån där trevlig pratstund, ni vet :-)
Många förslag på gratissaker kom upp men vi slog snabbt ner på dem, påtalade att det faktiskt kostar i sista änden, hur bra det än låter från början.

Då tittar minstingen på mig och säger med glimten i ögat: "Men göra barn är faktiskt gratis!"
Gapande av förvåning och inte vetande riktigt vad jag skulle svara så frågade jag "Hur vet du det?" Jag bara vet, svarade hon och log brett.

OK, jag ger mig. Men när de sedan är gjorda och ploppar ut efter leveranstidens utgång, då börjar de kosta. Mycket. Brydde mig dock inte om att diskutera det vidare.

1 kommentar:

  1. Hahahah
    det bästa i livet är gratis

    att skratta från hjärtat (gratis)

    Att andas in luften vi andas (gratis faktiskt)

    Att älska någon - kostar inte en spänn

    Att le mot någon - det är också gratis

    Att ge en kram bara för att man vill

    Att drömma både i vaket tillstånd och sovande

    Allt detta betyder mycket
    Ofta mer än vi någonsin skulle kunna sätta ett pris på och som grädde på moset...
    - att göra barn är också gratis men det kostar rätt bra efteråt och i många år...

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails