lördag 16 januari 2010

Gädda med drag


Jocke 6 år med stor gädda och samma Jocke 12 år senare med lite mindre firre

Idag har varit en utedag, som planerat. Bäva månde fiskarna var tanken. Fiskarna som simmar i vattnet var inte speciellt illa ute. Nääädå, det blev storfeskarn själv som råkade ut för diverse fadäser.
Från början var det nog ganska lugnt. Trots släpande på tung kärra med ved, förtäring och diverse annat och medföljande blodsmak. Eld var tänd och en massa hål uppborrade när vi andra slöa familjemedlemmar kom släntrande.
Prinsapyttarna blev det centrala att ta hand om efter att vi snabbt konstaterat att det inte nappade alls. En snabb uppbränning så att skinnet sved på oss och rullades av på korvarna. Mums.

Barnen tröttnade ganska snart och gick hem. Jag satt och värmde mig vid brasan, snart förvandlad till en stinkande rökbomb. Maken skulle minsann fiska mer. Tystnaden bröts av ett ½%4##§ från sjön. Snabbt som ögat hade en stor gädda hoppat upp (lätt överdrift) och nappat åt sig pimpelspöt. Drog iväg som en avlöning under isen. Stackars gädda! Hoppas att den blir av med kroken och bihanget snarast.

Maken hämtade nytt spö och gick till ett nytt vattenhål. Bara en kort stund senare hör jag ungefär samma ramsa. Nu hade linan gått av. Måste varit snäppet mindre gädda då, va? Bara en halvmeter (mellan ögonen), typ.
Nu gav han upp och kom och satte sig hos mig vid elden. Där brakade han baklänges ner i snön. Till min stora glädje *fniss*. Dessförinnan hade han bränt sig ett par gånger lite här och där. Idag är det jag som sköter om farligheter resten av dan, knivar o dyl. Inte värt att utmana ödet.

1 kommentar:

  1. hehe peter hade nog lite otur ;) med spöt och att han brände sig :)
    hehe tack för en trevlig helg :) ha det bra tills vi ses igen :)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails