lördag 9 januari 2010

Att länka eller inte länka, det är frågan

Witsman gjorde ett rätt kul experiment häromda'n. Många äro de saliga som skulle göra vad som helst för en länk från en populär bloggare, det är vetenskapligt bevisat. Eller åtminstone allmänt känt.

De som har dessa bloggar brukar undvika att länka till kreti och pleti. Om de nu inte får betalt för det, förstås. Det finns ju en speciell kategori som sponsras och därför villigt (?) hänvisar till någon sida där man för nästan ingenting kan få köpa vad som helst som man inte vill ha. Köper man inte så har man i alla fall varit vänlig nog att bidra till att bloggarens köpkraft stärks.

Nu var det inte denna sort länkning som skulle avhandlas så tillbaka till ursprunget. Länkning från en poppisblogg kan få din besöksräknare att hoppa högt av glädje. Personer som aldrig skulle hitta just ditt guldkorn i den stora blyhögen, ramlar in och stannar kanske också kvar. Du får eventuellt en ny bloggkompis som du i din tur besöker varje dag. Effekterna är med andra ord positiva. För visst vill vi bli lästa? "Jag skriver bara för mig själv, för min egen skull" är ett vanligt förekommande begrepp.

Visst skriver jag också för min egen skull, för att jag tycker det är så jäkla kul att forma meningar av alla dessa ord som finns. Men jag erkänner; Jag älskar kommentarer. Bevis på att det faktiskt är nån som tar sig tid att läsa det jag knackat ned. Skitsköj! För att inte tala om de kontakter det leder till. Varje dag hittar jag nån ny blogg som är värd att återvända till. Rolig, eftertänksam, informativ. Ibland allt i samma.
Jag följer en del och skulle kunna göra det med betydligt fler. Om jag inte hade jobb och familj.

I mitt fall lär det inte bidra till stormar i besöksräknarhavet om jag länkar till en blogg eller inte. Jag förstår däremot dem som har många läsare, det blir en omöjlighet att länka till alla. Eller att välja ut några få. Avundsjukans gröna färg skulle välla fram över landets bloggare. Gissar jag på.

3 kommentarer:

  1. Det är klart att länkar i enskilde inlägg kan ge mycket uppmärksamhet, men i ärlighetens namn så återkommer mycket, mycket få till ens blogg gång nummer två. De flesta börjar inte återkomma eller prenumerera på ens blogg förrän "du" har bevisat att du är intressant flera gånger. Därför är värdet i att återbesöka så otroligt stort. Sen har man vissa som har "det" och som inte behöva göra annat än slänga ur sig några inlägg om dagen och av någon konstig orsak blir stora ändå. Men heller 10 besökare som alla kommenterar, än 1000 besökare där ingen kommenterar.

    SvaraRadera
  2. Precis så har jag också tänkt, Em. Jag har inte många besökare men det är trots det en del som kommenterar och det uppskattar jag väldigt mycket :-)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails