onsdag 14 oktober 2009

Visa mig så får du se

På tal om att putsa sina fönster så att man kan se människor som de är och även låta dem se in. Jag hittade en text som jag skrev för längese'n som anspelar på samma ämne:

Insikten
Den nakna glödlampan brände hål på mina näthinnor
Sved och pyrde i mitt inre
Plötsligt fanns det överallt – ljuset och insikten
Lampan svängde fram och tillbaka
Allt för att komma åt att lysa i varenda vrå
Den lockade fram alla skuggor och dammråttor
Ingenting var längre dolt för dess sken

Där i hörnet låg en gammal dammig filt
Den hade lagts där för att dölja en känsla
Denna känsla var skam
Skam över något som hade gjorts en gång
Det var länge sedan, men filten låg kvar
Sliten och full av hål
Den kunde inte längre täcka det där under
Lampan kastade iväg ett sken så starkt
Ett hål frättes upp och avslöjade det dolda

Bit för bit kröp känslan fram i ljuset
Den löstes upp och försvann
Vad var det som hade varit så hemskt
Glömskans filt hade bevarat hemligheten
Nu var filten borta och med den minnet
Minnet av det som en gång hade hänt
Vad det nu var för något…

I ett annat hörn satt en liten skugga
Den kämpade för att komma undan
Väggen och hörnet kändes så lockande
Tryggheten fanns där i dunklet
Låt mig slippa ljuset pep den svagt
Låt mig stanna i min lilla värld
En värld av förnekelse och lögner
Men ändå… min värld
Sanningen gör att jag krymper
Låt mig finnas kvar här i hörnet
Jag ska inte göra någon illa
Låt mig stanna i min lilla vrå

Lampan var obeveklig och framfusig
Kom ut därifrån, fram i ljuset
Du ska få ett nytt liv, lilla skugga
Ett sanningens liv med allt det goda
Ta ett litet steg mot detta sken
Ta dig ut ur mörkret och stig fram
Framtiden tillhör också dig

Skuggan kravlade sig bit för bit närmare
Modig men samtidigt rädd
Vad skulle ske därframme i ljuset
Det såg varmt och lockande ut nu
Närmare och närmare kom skuggan
Snart var den framme och då försvann den
Kvar fanns bara ljus och värme

Lampan kämpade vidare
Svängde fram och tillbaka för att nå överallt
Därinne under byrån, vad fanns det där
En dammråtta som ätit sig stor och stark
Med tiden hade den samlat på sig allsköns bråte
Det fanns elakheter och beska kommentarer
Gliringar och förtal
Nu krävdes list och klurighet

Inte alla vill komma fram i ljuset
Det finns tankar som passar bäst i det fördolda
Andra kan lockas fram och vädras ut
De tankarna ljusnar och ger ro
Mörkrets tankar är de som egentligen behöver luft
Friska vindar som blåser ut det unkna
Dessa behöver hjälp för att komma ut
Lampan klarar det inte ensam
Alla behöver hjälp med detta
Ta fram det mörka och dolda
Det onda kan bekämpas
Ge det ljus och luft så försvinner det
Bitte 2002-02-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails