lördag 24 oktober 2009

Lånade pengar och skummande öl

Det mörknar tidigt nu och igår kväll blev jag nästan mörkrädd. Det som skrämde mig var yngsta dotterns fråga. "Mamma, hur gammal måste man va för att skaffa ett sånt där kort som man använder när man tycker det man ska köpa är för dyrt?"
På ungefär samma sätt som att det bara är att hämta nya pengar i väggen när de man har i plånboken är slut. "Bankens pengar kan väl inte ta slut?"
Tänk om det vore så enkelt! Då skulle verkligen Guldkort göra skäl för namnet.
En liten utläggning om hur krediter fungerar blev det medan dottern hämtade - mao lyssnade hon inte så noga - en patientbricka. "Men en sån här kan jag väl få?"

Detta utspelade sig i vårt uterum (nån som hört nåt om detta på länge? *s*). Kan tala om att det är ett perfekt extra kylskåp för diverse ädla drycker. Något som bidrog till att jag öppnade min andra öl, den stod så bra till. Den skummade lika mycket som den första. "Men va f-n, varför blir det så?" frågade jag min älskling som satt en stol bort. Den nyss omtalade, förtappade, sjuåringen svarade snabbt som ögat; "Det är för att den har stått här ute och varit för kall." Ömma modern tittade på henne och undrade lite försynt "Jaså, det vet du?" "Ja, jag vet allt om pilsner!"

Vad ska det bli av denna dam?

1 kommentar:

  1. :D
    Det ska läras i tid...

    Och visst är det väl bara att hämta nya pengar i väggen??? Det har jag alltid trott.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails