söndag 11 april 2010

V(älg)örande morgon

En kvart över sju vaknade jag, pigg som en mört. Vaknade i alla fall. Kikade ut för att kolla om det såg tillräckligt lockande ut, det gjorde det och efter en snabbkoll på termometern bestämde jag mig för att sätta iväg. På med det som behövdes och sen var det bara att andas in den härliga morronluften därute. Jag hann inte långt innan mitt hjärta höll på att stanna!

Bara 20-25 meter framför mig skuttade två älgar över vägen. Jag hade inte hört ett ljud och höll på att svälja tungan av skräck. De som känner mig vet att jag är "kvickrädd" så det hade nog blivit samma reaktion om det hade varit ett par ekorrar. Nu var det ju inte det och jag började genast se mig om efter ett träd att kunna fly upp i om de skulle bli arga på mig för att jag kom och störde deras morgonrunda. Inte för att jag hade klarat att klättra speciellt fort och smidigt med min lite vedtravestela rygg. Den ena älgen stannade och blängde på mig men sen brakade de vidare in i skogen. Betydligt ljudligare än innan.

Min återstående runda blev lugnare och jag sprang till och med en bit för att få upp hjärtfrekvensen lite igen.
När jag kom hem var de flesta redan uppe och det doftade ljuvligt av kaffe. En kopp och sen blev det en härlig söndagsfrukost. Ägg och bacon med ruccolasallad och en klick räksallad på det. Ost som fick smälta under baconfettet. Mums!

Nu är det snart dags för en tidig lunch innan vi beger oss ut i soliga världen. Ha en skön söndag allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails