söndag 22 februari 2009

LCHF-upptäckter i köket

Jag måste bara dela med mig av hur kul jag tycker det är att hitta nya rätter och tillbehör att testa på! Nybörjare på LCHF som man är så blir det ju en del surfande efter tips. Framförallt så är det saker att ta till som ersättning för alla kolhydratsstinna produkter vi numera utesluter som eftersöks. Det finns många trevliga och matnyttiga sidor där det går att hitta hur mycket som helst. Jag skulle lätt kunna sitta en hel dag vid datorn och sukta över alla recept. *slickar mig om munnen*
Idag har jag testat på att göra två saker som jag kan rekommendera om du vill ha nåt annat än broccoli eller blomkål till köttet eller fisken. Till lunchen gjorde jag en enkel zucchini- och lökgratäng, det gick hur snabbt som helt och var jättegott!

Ikväll var det återigen lite idétorka, men vi hade auberginer hemma så jag letade efter recept med det i, hittade detta hos Airams matblogg, en låtsaspotatissallad. Supergott och väldigt enkelt grejat det också! Det roligaste när jag läser recept är när jag ser att alla ingredienserna finns hemma så det bara är att sparka igång. Eftersom det ofta är samma saker som är grund att ha hemma när man äter enligt LCHF så är det oftast inga problem :-).
Vi åt pannbiff med världens godaste gräddsås till och barnen fick de efterlängtade stuvade makaronerna, har varit önskemål om det ett tag. De prövade även salladen och någon tyckte att den smakade som ett mellanting mellan hamburgerdressing och remouladsås, klart godkänt, alltså!

Tänk om vi hade bott i en större stad eller så... då hade jag minsann kunnat tänkt mig att starta upp en restaurang med LCHF-inriktning. Tycker överhuvudtaget att det blir roligare och roligare att laga mat, kanske skulle gå en kockutbildning?
Är man hjärntvättad när man tänker så här efter bara några få veckor med denna "livsstilen"? Kanske, men i så fall är den som hjärntvättar och som utsätts för det en och samma person - jag är så himla PÅ just nu! *s*

1 kommentar:

  1. Den tanken har jag också haft, eller ett café :)

    Lite sen med att svara på frågan förresten, men jag har en Garmine Forerunner 305 som pulsklocka. Den har inbyggd GPS så jag vet min hastighet i realtid och exakt vart jag sprungit efteråt :)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails