onsdag 11 februari 2009

Kollisionskurs LCHF/träning?

Jaaa, var ska jag börja? Sedan en vecka tillbaka är det rena restaurangen här hemma och emellanåt rena kaoset i min hjärna. Allt detta beroende på att min käre make karaktärsfast bestämt sig för att gå ner några kilo. Metoden han kör med är LCHF (Low Carb High Fat) och jag bara skreeeeeeek inombords... Va? Det går ju emot så mycket av det man sätter i samband med nyttig mat och vad man ska äta när man tränar (relativt) hårt.

Men, jag är en mycket stöttande fru när jag sätter den sidan till och följde med till affären för att handla hem äkta smör, grädde av fetaste sorten, fläskfärs, fetaost och likande. Gissa om det kändes konstigt!?! Man tittar efter helt andra saker när man läser innehållsdeklarationen, kan jag lova :-). Jag blev ganska snabbt övertygad om att det är värre med alla E-attiraljer i maten och annat konstigt som används vid kemisk framställning (lättmargarin o dyl). Behövs ju inget sånt till Bregott och smör.
Som sagt, känslan var bisarr och det är minsann inte lätt att ställa om matläget bara så där. Meeen, det stora problemet för mig vet ni vad det är/var? Hur ska det funka för mig? Jag behöver inte gå ner, har världens bästa ämnesomsättning och har börjat träna ordentligt. Vad gör detta med mig? Jag blev allt lite skraj... Tänk om jag går UPP istället? Svaret maken gav mig var "Läs vad det står om det och bestäm dig se'n."
OK, jag pluggade på en del och det "farliga" skulle tydligen vara om jag fortsatte med mina kolhydrater och smygsockrade mjölkprodukter, det är då fettet samlas på. Själva fettet i sig förbränns bättre istället. Äsch, va fasen, jag testar!

Nu har även jag slopat kolisarna i en vecka (förutom lite potatis i helgen) och vet ni - jag mår så mycket bättre! Min mage är inte alls uppsvullen längre, jag blir inte hungrig lika fort, äter 4 mål istället för 6 som innan. Insulinnivån ligger mer jämn, jag är inte matarg längre! Till min och familjens lycka *s*
Det är knepigt i början, omställningen med maten är radikal, men man lär sig väl. Jag tänker fortsätta att testa och se om det fungerar lika bra och hur det påverkar min träning och resultatet av den. Än så länge har det bara känts bra, trodde jag skulle vara segare på motionscykeln t ex, men det är tvärtom, känns som jag orkar mer. Och det efter att ha hållt uppe nästan en vecka!
Återkommer med fler rapporter om detta, tycker det är rätt intressant :-)

1 kommentar:

  1. Underbart! Jag tycker det är så roligt att läsa om personer som faktiskt varit skeptiska till LCHF först men som sedan testar och tycker det fungerar så bra. Är det OK att jag länkar & ev. citerar det här inlägget?

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails