fredag 18 januari 2013

Jag gillar inte fredagsmys!!!

Nu tänker jag komma ut. Bomben ska släppas. Jag tror säkert att jag kommer att få ett gäng Janne Josefssonar efter mig nu. Eller vänta, är det omvänt numera? Kanske hela fredagsmys-maffian knackar på? Fast det lär ju inte bli ikväll i så fall eftersom de är hemma och myser.

I vilket fall som helst. F r e d a g s m y s  blotta ordet ger mig rysningar. Fattar ni då hur dåligt jag mår av den f-bannade chipsreklamen på TV? Jag menar, jag äter ju inte ens chips längre. Inte någon dag i veckan.

Allvarligt... måste man verkligen "mysa" så förbannat varenda fredag? Med eller utan chips.

Nu har ju inte jag några småbarn längre men förr var det lite typ så här;

Först är det lite kaos för att man slutar tidigare och det stämmer inte med mattiderna. Små barn som hämtas på dagis mitt i middagsvilan är inte heller helt superkul. Alla är hungriga på fel tider, inte samtidigt alls. Sen så ska man anpassa middagstiden efter nåt jäkla bra program på TV-n. Nåt sånt där populistiskt som alla bara måste se. Fast jag gärna skulle stängt av helt och hållet...

Sen ska sju personer samsas i soffan och äta av chips, ostbågar och allsköns annan bråte. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Händer (hela kroppen...) sträcks efter skålar och skymmer sikten för den som vill se. Ingen hör vad som sägs eftersom minst två personer babblar om annat. Visst är det mysigt?
Tänk hur det var när vi hade lilla Dinah, vår Grand danois som trodde hon var en liten petit-choux (eller kanske var det papillon?). Hon ville gärna vara med i knät på några stycken.

Nä, det där är inget för mig. Vi gjorde däremot några tester (gissa på vems initiativ!?) och stängde av dumburken ibland. Dååååå... Mmmmmm... Lugnet sänkte sig direkt. Inte ens nåt tråkigt, regelvidrigt jätteroligt, enkelt sällskapsspel kunde ta bort det. Det var faktiskt lite mysigt.

Nu är barnen större och oftast är vi ensamma i soffan. Om vi befinner oss i den. De är ute på annat håll eller har kompisar på rummet. Ändå... ibland får jag tryck över bröstet över att det ska mysas. Press på att det ska vara så himla perfekt och puttenuttigt. Nu har jag ju kommit så långt i livet så jag kan strunta i såna "måsten" och sänka axlarna efter ett djupt andetag. Vad händer då? Jo, det kan tändas lite ljus, kanske ta ett glas vin och bara vara. Njuta av att ha helgen ledig (eller fullproppad) framför sig.

Behövs troligen inte i helgen

Ikväll ska jag fixa mig lite eget fredagsmys, gräsänka som jag är. Försöka gosa upp mig i sängen med "Niceville" och faktiskt; kanske kan det bli lite mysigt?
Så här var det en annan gång.

4 kommentarer:

  1. Hahaha.. jag skrattade gott .. ja vad är fredagsmys? jag är tacksam om det är lugnt i soffan och jag kan få dricka ett glas rött .. jag är också gräsänka i helgen och ska ha de gött. Vad sugen jag blir att ta tag i min kropp, få energi och bli finess tant 50 .. är det möjligt? har två år på mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det går, Kerstin! Jag har också 2 år på mig. Och 10 dagar ;-)

      Radera
  2. Tro det eller ej, jag undviker alla former av Fredagsmys genom att ständigt året runt, förutom semesterperioden jobba på just Fredagskvällar!
    Nu gillar jag inte heller riktigt ordet "mys"...lediga Måndagar är mitt liv och den stora njutardagen!
    Kram ifrån Oumberlige Peter som ännu inte infriat sitt nyårslöfte och bli en bättre människa och kommentera mer hos sina Kära Vänner som du Bitte! (ler)
    Glad att du inte gett upp med mig!
    Stor HelgKram ifrån den Oumberlige....eller om det nu var den omöjlige som min Fru brukar säga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen när du vill det vet du. Vi har alla våra perioder ;-)

      Radera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails