tisdag 22 januari 2013

Äta sova dö

Slötittar på morron-TV, som de flesta vardagar. Vid den tiden (ca kl 6-6.30) är ju inte uppmärksamheten 100. Inte just på att ha stenkoll på vad som händer i rutan. Mer åt att få i sig det där ägget och träffa munnen med kaffekoppen.

Längst ned i bild rullar - den i mitt tycke fruktansvärt enerverande - remsan med kommande/senaste nyheterna. Senaste veckan har ordpolisen gjort flera upptäckter vad gäller felaktiga stavningar/syftningsfel just i de remsorna så när det dyker upp nåt om att "Äta sova då" tog hem storslam på Guldbaggegalan reagerar jag inte nämnvärt.
"Jaha, ska det inte vara ett frågetecken efter?", slötänker trötta ordpolisen.

Senare visar det sig att filmen faktiskt heter "Äta, sova, dö" och tydligen har fått väldans bra recensioner. Av många. Tydligen rätt val eftersom den fick flera pris på galan.


Bild lånad från nätet


Men... Hur kan jag ha missat denna film? Även om jag inte är nå'n bionörd. För det är man nog inte om den näst senaste film jag såg på bio var "Dansar med vargar" i mars 1991 med den förstfödde i magen och den allra senaste var för en hel del år se'n också, "Hostel". Det hemskaste jag sett! Jag blundade och ville ändå gå därifrån 90% av tiden... Säger bara en sak; Quentin Tarantino... Som iofs är två ord men ändå ett.

Hur "Off" är jag inte då?

Fast jag är rätt "On" på att tycka att de gott kan använda sig av korrekturläsare på SVT. Vår egna, trygga, institution kan väl anställa någon som kan? Om inte annat kan jag anmäla mig frivilligt. Lite volontärsarbete för det rena ordets skull :-)

På tal om felstavningar. Läste en platsannons där de sökte en "Noggran logistiksassistent" Noggrann, liksom. Kan man inte kräva att den som skriver annonsen är det också?

2 kommentarer:

  1. Ja om man inte ens kan stava rätt i platsannonsen, hur ska man då kunna kräva det av den man anställer;-)

    Jag går också på bio allt för sällan, synd, för det är väldigt trevligt. Just nu vill jag se Le Miserable o så ville jag sett Avalon som också var med på Guldbaggegalen men det blev aldrig av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mysigt, vet inte varför det aldrig blir av... Nu när man har stora barn är det ju ingen stor apparat kan man tycka :-)

      Radera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails