söndag 7 februari 2010

Blomkålsgratäng med köttfärs

Ett blomkålshuvud - delas och kokas (inte för länge)
Köttfärs av valfri sort (beroende på LCHF eller inte)
Smält smör och stek 2 lökar och en paprika, blanda i köttfärsen och bryn den ordentligt. Blanda i 2 grovt rivna morötter. Häll i lite soja. Låt puttra. Krydda med salt, svartpeppar och ev paprikakrydda. Eller vad du gillar :-) Häll över 2-3 dl vispgrädde. Låt koka in lite.
Bred ut hälften av blomkålen i botten på formen, bred köttfärsröran över. Fördela resten av blomkålen över och strö över rejält med riven ost. Gräddas i 175º 15-20 min.

5 kommentarer:

  1. Ja, visste väl att jag hade fått en ny "kompis" som det var ordning på! Jag missade faktiskt att trycka på knappen/tangenten att det var "klart", men du får ursäkta jag är ju bara en "man" så det är inte lätt att göra två saker samtidigt, sitter ju och svarar på mail samtidigt, med två skärmar igång, då kan det bli för mycket av det goda! (ler)
    Men nu sitter jag där, med solglasögon och allt, bilden togs när jag hade neroborrelia och pupillen inte drog ihop sig ordentligt, men ser till min glädje på dina små "följare" att det är fler som kör med "solbrickor" rena Greta Garbo febern verkar råda!
    Ha en fin Söndag som sagt!
    kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  2. OK, du är ursäktad :-) Både för knappmissen och brillorna (som kan vara oumberliga ibland...)

    SvaraRadera
  3. Det där låter himlans gott!

    SvaraRadera
  4. Vilket smarrigt recept...det lägger jag till samligen och tar fram vid behov
    tack tack
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  5. Åh....nu dreglar tant Inna igen!!! Jag som ÄLSKAR både färs och blomkål...MUMS!!!!

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails