söndag 22 mars 2009

Tonfiskgratäng med bacon och salami


Ensam hemma och inte på humör för långkok mitt på da'n. Vad gör man i väntan på att familjen ska angöra hemmabryggan? Kollar skafferi och kyl, naturligtvis. Hmmm... tonfisk kan man alltid svänga ihop nå't snabbt av. Vad ska jag ha till då? Hittade vitkål, gul lök och purjo. CF och chilisås, lite ajvar. Grädde och riven ost. Japp, det får räcka!

Jag stekte den hackade purjon och gula löken tillsammans med 3 pressade klyftor vitlök. I en annan panna stektes bacon, salami och strimlad vitkål. Vitlöken pressades förresten inte, jag river den på ett rivjärn med skalet på. Helt perfekt att slippa skala och det man vill åt samlas på insidan av rivjärnet.

När lökblandningen var mjuk hällde jag över 2 burkar tonfisk i olja, CF och chilisås. Kryddade med paprikapulver och svartpeppar och hällde sedan över det i en form. Vitkålsblandningen fick stänk av svartpeppar över sig också innan den breddes ut över blandningen i formen. Därefter hällde jag över lite grädde och strödde över ett rejält lager riven ost. In i ugnen (200º) tills osten fått fin färg och se'n var det bara att njuta!

1 kommentar:

  1. mmmmmmm - låter gott! Bra tips om man saknar fantasi nån da´:)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails