söndag 8 mars 2009

Sex nyanser av grönt


Igår när vi "råkade" hamna i metropolen Ullared (på vår resa för att avlämna nödvändig kabel) så inhandlades bl a lite fröer o dyl. Jag använder mer och mer färska kryddor i maten, det känns mer lyxigt och naturligt, är sååå redig så! Varför då inte gå till ytterlighet vad gäller redigheten och fixa den vardagslyxen på egen hand? I den här krukan ska det förhoppningsvis så småningom gro persilja, basilika, körvel, mejram, bladselleri och nåt annat som jag inte kommer på det svenska namnet på... Lillan hjälpte mig med att stoppa i allt så vi hade lite gemensam aktivitet där :-).
Förr i tiden, typ på 80-talet, så var jag en rikigt "växtmamma", det togs skott och planterades om. Nån gång har det t o m funnits ett grönsaksland! Kan säga att betoningen hamnade på "sak" till slut, hink och spade omvandlade det hela till sandlåda...
Igår kom det i alla fall med ett miniväxthus hem. När jord inhandlats ska det petas ner frön som ska omvandlas till persilja, sallad och diverse blommor. Och dill, förstås!
Det är nästan så jag börjar undra om det är vårkänslor på gång *s*. Har inte med vädret att göra i så fall, det har snöat se'n igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails