torsdag 21 mars 2013

Människor på tåg

Eller förresten, på allmänna kommunikationsmedel överhuvudtaget. Eller förresten, folk på allmänna platser. Eller förresten, folk i allmänhet. Visst finns det mycket konstigt sånt? Folk.

Jag tror jag råkade ut för de flesta sorter när jag åkte till Göteborg häromda'n. Just den dagen var det dags för dem som låter. Lite extra.

Som den första sträckan. Då var det 4-5 st som - jag lovar - inte var blåögda, tjattrade på som dagisbarn på låtsas-tepartaj. På sitt språk, vilket nu det var. Jisses vad de kunde prata!
De hade nog haft ett morrondopp i något starkt doftande också så både hörsel och doftsinne ställde sig i givakt för att välkomna fröken Skallabank... Byte i Jönköping och de försvann. Tur, tyckte min annalkande huvudvärk.

Nästa tåg innebar som sagt byte. Nu var det 4 st - inte heller de blåögda - damer från något sydligt land som gick på om barnbarnen eller senaste skvallret eller vad det var. Det var på deras språk. Vilket nu det var. Jisses vad de kunde prata! Ändå lyckades de inte dränka gnisslet från sätet någon av dem satt i. "Boinkboink" "Tjattertjatter" "Boinkboink"

De gick av redan i Mullsjö och lugnet lägrade sig.

Då började jag se mig omkring istället. Vid fönstret på andra sidan gången satt en man som var konstigt intresserad av sia egna händer. Han vred och vände på dem. Höll upp dem mot ljuset. Plockade bort osynliga tussar (?) eller nåt. Fascinerande.

Snart var vi framme och jag klarade kursen innan det var dags att återigen utsätta sig för resandefolket. Platsreservation, minsann. Läget såg ganska ljust ut, jag trodde jag skulle kunna breda ut mig eftersom det var långtifrån fullt i kupén. Men nädå. Det dök upp en kvinna från 70-talet. Ja, hon var klädd så. Hon hade platsen bredvid mig och hennes manliga sällskap raden bakom. De var alltså bara två stycken.

Mannen hade fått en grekisk gudinna bredvid sig. Jo, hon pratade grekiska, det hörde jag. Hon hade också ett manligt sällskap men han var mer grekisk än det första och betydligt mindre 70-tal. Hon valde att sätta sig hos honom så den förste mannen blev ledigförklarad.
Trots det satt tanten kvar hos mig, tryckte upp mig mot det svallande heta elementet så jag höll på att krevera. Där satt hon och åt prickigkorvmacka med pulverkaffe på termos. Ja, för det var pulver, det kändes på lukten. Plus att hon sa till det manliga sällskapet att "det var perfekt blandat".

Och den grekiska gudinnan... Hon pratade i telefon. Hela tiden. Jag vet inte om vad men jag vet ju att det var på grekiska. Jisses vad hon kunde prata!

Sista biten orkade jag inte mer. Jag gömde mig i bagageutrymmet. Talande tystnad. Där stod jag och drömde mig bort till Grekland. Fast jag hamnade i Gnosjö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails