torsdag 22 november 2012

Torsdagsbarn och bakvänt

Förra torsda'n var ju en struldag. Idag har jag legat hemma nedbäddad i soffan med en bok och varierande antal katter.
Anledningen? Febrigt uppvaknande med halsont. Torsdag.
OK, det är bara två tillfällen och man ska absolut inte dra några växlar på det men kanske är det nåt med mig och just denna veckodag?

Jag föddes ju på en sådan... Jaaaa, alla föds på en veckodag, jag veeeet. Men jag kom till världen just precis en torsdag.

"Torsdagsbarn får slita tungt. Den som är född på en torsdag, är gärna energisk och snabb i vändningarna, men kan ofta förivra sig och handla oöverlagt."

Hmmmm... Vissa delar stämmer. Ni kan klura på vilka om ni vill.

Boken är "De största vatten" av Arne Dahl och att jag läser den just nu känns inte riktigt bra. Såg nämligen första delen av just denna på TV i söndags och fy vad det känns avigt.



Slumpen, denna sköna företeelse, såg till att jag sträckte mig efter just denna bok när jag skulle ta en ny samma kväll. Va!?! Hur sannolikt är det?

Jag har ju flera gånger sett filmer baserade på böcker jag läst och visst, man blir besviken. Alla detaljer som är bortplockade. Ja, ni vet. Förnuftet förstår ju att det skulle inte funka på film, det skulle bli alldeles för långt.

Men detta... Först se det inspelat och efter det börja på boken. Galet! Finns hur mycket som helst som inte stämmer. Nu ser jag ju skådespelarna framför mig istället för att måla upp egna bilder därinne i hjärnans skrymslen. Mysko känsla.

Nu har jag i alla fall kommit längre än TV-delen och jag ska plöja den innan söndag kväll tänkte jag. Om folk bara kan vara tysta på bussen till och från Göteborg så ska det nog gå. Mellantiden ska jag inte ägna åt läsning utan åt att umgås med vännerna på vår lilla "Husmorssemester".

Soffhänget idag och en tidig sänggång ikväll ska förhoppningsvis driva sjukligheterna på flykten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails