fredag 16 november 2012

Strultorsdag


Förmiddagen skred på i sakta mak, alldeles för lugnt på jobbet. Jag blir skitstressad av att ha för lite att göra, kör hellre full fart rätt in i kaklet.
När jag har massor att hålla reda på blir jag strukturerad och effektiv. När det är lite så blir jag seg och det lilla som finns att göra känns sååå tråkigt att utföra. Och stressen! Blä.
Leta, leta, leta saker att hitta på. När det inte går så blir det tungt.

Solen sken och jag hade lite planer för resten av dagen så jag tänkte att det blir nog bra till slut i alla fall. Jo, tjena...

Mina planer/önskemål:
En lång runda i skogen för att lagra in ljus och luft.
Matplanering/Storhandling.
Röja resterande garderob.
Läsa.
Därutöver ville jag att det skulle komma ett positivt besked om något jag väntat svar på ett tag

Som det blev:
Åkte mot storhandlingsaffären.
Fick ett negativt svar på det jag väntat svar på ett tag. F-n.
Lyckades skuta upp ihopabrytningen.
Handlade och gick mot utgången.

Nu fortsatte det på den inslagna, negativa vägen.
Jag STORhandlade alltså. Vagnen var så där full så bakomvarande suckade och himlade med ögonen. Ja, ni vet.
Jag packade upp och funderade på att det kommer att ta en stund att packa ner och det blir andra som får vänta. Där tog varorna slut och jag stoppade in kortet. Vänta... vänta...
"Medges ej. Endast Online"

Antar att ni vet ungefär hur man känner sig då? Tankarna fladdrar."Men jag haaaar ju pengar på kontot (vill man nästan säga högt så alla hör), kan något ha dragits som jag inte var beredd på? Vad är det för datum?"
Börjar småsvettas lite. Känner färgen i ansiktet förändras och anta en ännu rödare nyans. Testar ett annat kort som jag råkar ha med mig. Samma sak. Va?

Nu tar jag till tunga artilleriet i form av det gyllene kortet. Vad som helst för att slippa stå här längre, jag får föra över när jag kommer hem. Samma sak - igen!

Nähädu, säger jag - med ett litet stråk av triumf i rösten - till kassörskan. Det här är ett kort med kredit så däääär finns det alldeles säkert tillgångar. Ni måste ha fel på terminalerna. Tjejen ringer till någon. Någon kan inte lösa det. Under tiden förbannar jag att jag inte har kontanter så det räcker. Men vem har det nuförtiden?

Jag småpackar lite medan hon ringer och ringer. Nä, jag måste skaffa fram kontanter blir beskedet. "Vår bankomat fungerar inte så det blir sta'n som är närmast..." Tack snälla. Nu har även de andra terminalerna börjat säga samma sak och jag tittar på mina bakomvarande suckande medshoppare med en "Vad var det jag sa?"-blick. Hah!

Tar bilen och beger mig mot centrum tillsammans med ett "litet" gäng som slutar jobba just vid den här tiden. Inga köer alls ju.
Svänger in till Willys och tänker att kanske... Nä. Kontanterna slut, kommer in v 48. Känner igen känslan...

Anländer till bankomaten. Där står en man som ser lite lätt förvirrad ut. "Funkar den inte?" frågar jag. "Vet inte. Den sa inte att det är nåt fel men jag fick inga pengar." Där stoppar INTE jag in nåt kort, beslutade jag. Vad äääär det här för dag???
Nu hade vi lite tur trots allt, lille farbrorn och jag. Torsdag och kvällsöppet på banken. Det löste sig! Fick pengar och kunde köa mig tillbaka till CG. Pust.

Det blev inte som jag hade tänkt, alltså. Solen hade försvunnit för länge se'n när jag kom hem. Det blev att plocka in mat och laga till käk istället. Kaffe och Åsa Larsson blev det en stund i alla fall.

Avslutade sedan kvällen med att städa diverse saker som råkat få sig några sprut av en katt som är lös i magen. Perfekt avrundning.

1 kommentar:

  1. Hoppas det inte blir en "strulfredag" också! Oumberlige Peter tittar förbi som hastigast för att önska en fin helg!
    Kram!
    PS: Härligt inlägg trots allt måste jag säga...långt är bra! (ler)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails