tisdag 6 november 2012

Blivande mästerkock?

Minstingen har sålt jultidningar och fick en surfplatta i premie till mamma sig själv. Inte illa kämpat! Och tack till er som köpt och gjort det möjligt, naturligtvis. När man bor som vi gör, på landet, så är kundkretsen begränsad så insatsen får allt anses vara med beröm godkänd.

En av böckerna hennes far/vi beställde var "Per Morberg lagar husmanskost". Han är en härlig kock/människa tycker jag. Vad jag kan se på TV, alltså, har ingen IRL-erfarenhet. Jag gillar hans avslappade inställning till matlagning (och kanske även till livet i stort, vad vet jag).

Boken hamnade i jultidningsförsäljerskans händer först av allt, vi har knappt kikat i den. Där satt hon i soffan och smackade och gillade recept på löpande band. Husmanskost. Det var sparrissoppa och blomkålssoppa, potatisbullar och jag vet inte vad. "Kan vi inte göra blomkålssoppa nå'n dag?" Eeeh, joo, visst...

Se'n gjorde hon ett förslag på en trerätters hon ska traktera oss med vid första bästa, passande tillfälle.



Förrätt: Sparrissoppa med stekt, knaprig bacon och Västerbottenost

Varmrätt: Honungsmarinerade revbensspjäll med rotfrukter

Efterrätt: Blåbärssoppa med glass

Visst låter det som en helt OK trerättersmiddag? *slurp*

Tror minsann hon har det i blodet, lillan :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails