fredag 20 januari 2012

LCHF-debatt med flödande fördomar

Debatt på TV. Det programmet brukar zappas förbi ganska snabbt, av flera orsaker. Gillar inte folk som sitter och gapar på varandra för att de tycker annorlunda och så har jag lite svårt för programledarens sätt att "ta" folk. Jo, jag har sett tillräckligt för att göra den bedömningen :-)

Igår hade jag snappat upp att det skulle handla om LCHF. OK, jag får stå ut, tänkte jag, lite intresserad är jag ju. Bänkade mig och fick genomlida både modellbarnsdiskussion och Juholtsförsvarande innan det drog igång. För drog igång gjorde det så klart.

Undrar om de verkligen inte kunnat anstränga sig lite mer för att hitta några som var så stelt anti? *ironi* Självklart ska det vara från andra sidan annars är det liksom ingen mening att diskutera, men att först ta fram en kvinna som jag knappt hörde vad hon sa (för att jag bara tänkte på hur totalt stöpt i LCHF-motståndarformen hon var), sedan någon som verkade vara en typisk SLV-skolskötersketyp och så nån ung tjej som nästan inte kunde sitta still för att hon måste hinna få fram så mycket som möjligt om hur hemskt det är att inte äta kolhydrater. Hjärnan funkar ju inte utan det...

Och så Hero, kroppsbyggare av rang. Också förutsägbart vad han skulle säga, även om han var mer ödmjuk. Synd att de inte tog dit någon som faktiskt tränat hårt på LCHF-vis.

Visst, nu generaliserar jag och har fördomar när jag konstaterar vilka typiska motståndare det finns. Raljerar lite, bara.

Egentligen borde jag inte kunna skriva detta överhuvudtaget, min hjärna har inte rätt/tillräckligt med bränsle för att arbeta. Måste bero på nån gammal vana från förr som sitter kvar i fingrarna, det där att sätta ihop en massa bokstäver på ett visst sätt.

Inte kan jag bygga muskler, heller. Mina muskelceller får inte rätt/tillräckligt med bränsle för att arbeta. Nähäää. Lika bra jag lägger ner det då. Jag orkar ju helt enkelt inte utföra något kroppsansträngande.

Bättre att jag går tillbaka till paltkoma och uppsvälld mage. Bättre att äta 7-8 ggr/dygn för att inte slå ihjäl nån (lätt överdrift...) och låta mitt blodsocker åka berg- och dalbana. Härligt! Vad jag längtar tillbaka!

Saknar även de ständiga bihåleinflammationerna och halsinfektionerna. Tröttheten skulle jag också gärna vilja ha tillbaka. Men men, man kan inte få allt här i världen :-)

Vet inte om det fortsatte i något mer efter den korta stunden det öht handlade om LCHF men nån rättvis spegling gav det inte på den korta tiden. Inte från något håll.

Tycker att Kostdoktorn fick alldeles för lite utrymme av programledaren, 16 studier viftar man inte bort på det viset när båda sidor ska reflekteras.


,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails