måndag 10 maj 2010

Uppenbart värre

Ofta så vet man redan sekunden innan man klickar vad det kommer att stå. Ännu en gång slås det in öppna dörrar. Vad är nytt i detta?

Frukt kan visst vara bra och ja, jag köper hem det till mina barn, även om jag slutat äta det (förutom nån enstaka banan emellanåt). Bättre än en kanelbulle och läsk i alla fall. Som om mina barn skulle fått sig det till livs. Livs? Nej, döds, snarare. Risken är minimal eftersom vi inte är nån fikafamilj och läsk bara inhandlas till festligare tillfällen.
Varenda gång jag suckar lite smått över att det är dags att köpa mjölk - igen! - trots att vi handlade hem 8 st 1,5-litare i förrgår så skickar jag samtidigt en tacksamhetens tanke om att det är skönt att ungarna inte är sockerberoende utan bälgar i sig den vita, betydligt nyttigare, drycken istället.

En tanke dock om det där att man ska visa att man själv äter nyttigt och rör på sig. Barn gör som vi gör, inte som vi säger, det vet varenda en numera. Tänk en extra gång om du har ett barn som kanske inte är helt sunt inställd på maten och motionen. Proteinblandningar med fettförbrännande egenskaper kan annars tas på fel sätt. Förklara att det är extra viktigt att få i sig tillräckligt med mat för att orka träna, det räcker inte med ett salladsblad och vatten.

4 kommentarer:

  1. Frukt ja...är ju bra. Här har jag en som äter för mycket frukt och en som äter för lite. Läsk har vi bara vid fest men det är bara en unge som gillar kolsyrade drycker den andra kör vatten, vatten, vatten. Jag tror att håller man sig bara till en allsidig kost så kan man på helgen unna sig chips och godis om man vill. Som förälder så vill man ju sina barn det allra bästa eller hur. Lite sunt förnuft så fixar man det utan att få dåligt samvete som artiklar som denna i Allt om barn gärna kan ge stressade föräldrar.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  2. precis! de gör som vi gör, inte som vi säger!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är just det där med sunt förnuft, ibland undrar man om dessa forskare tror att vi föräldrar inte kan tänka ett uns själva... De måste tala om hur vi ska göra, trots att vi redan vet vad som är bäst för våra barn. För det mesta i alla fall, även om inte barnen tycker det :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken intressant blogg du har här. Ska följa den med min egen vardagsblogg (www.busochpyssel.blogspot.com).

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails