fredag 20 augusti 2010

Streckskräck

Har ni tänkt på hur mycket ett skiljetecken kan påverka det vi läser? I mitt arbete träffar jag med jämna mellanrum på en person som skriver utropstecken efter varenda mening, det är nästan så det sitter ett efter frågor också. Jag irriterar mig vansinnigt på detta.
Hela mailet blir argt, även om det kanske inte är meningen. Nu tror jag iofs att det är det i just detta specifika fall, men visst är det lite kusligt? Ett enda streck över en punkt ställer till det.

Jag har aldrig sett på maken. (Snacka om att köpa grisen i säcken...)
Jag har aldrig sett på maken!

Skillnad?

Det är sånt som kan göra en smågrinig dag till en helt och håller GRRRRR-dag. Om man orkar bry sig.

3 kommentarer:

  1. mm, det kan låta argt, eller fårvånat.
    beror på hur meningen är utformad :)

    SvaraRadera
  2. Sant - definitivt!
    Och tänk vilken skillnad det kanske vore om man hörde personen ifråga uttala meningarna muntligt istället...

    SvaraRadera
  3. Jag har märkt att jag gärna sätter för mycket utropstecken så jag har ett vakande öga över mig själv i det avseendet. Men det är inte alltid för att understryka ilska, lika ofta är det för att understryka förvåning eller glädje t ex.

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails