fredag 30 mars 2012

Känner mig övervakad

För en dryg månad sen var vi några stycken som snurrade runt i Stockholms utkanter. Inte alla som hittar Värtahamnen så där rakt på när det är en massa lustiga bofasta som tar en massa plats och ställer till oreda. Ja, ni vet hur det funkar eller hur?

Eftersom någon/några inte hittade rätt direkt (det var antagligen den där Gnälliga Pratglada Strulpellen som orsakade det hela) så hamnade vi vid den avgiftsbelagda delen ett par gånger. Har lite smått väntat - och i förväg sparat ihop mina surt förvärvade slantar för att kunna lösa det hela - på att det ska dyka upp nåt i låddan, en straffavgift för att vi är lantisar som inte hittar, liksom.

Igår kom det! Den facila summan av 10 kronor är vad vi ska betala till Transportstyrelsen. Ojojoj, det är nog nästan så de bara går 20-30 spänn back på det. I och för sig så är det väl ekonomiskt riktigt skickat med ekonomibrev så portot ligger väl på runt 5:an. Kuvert och papper, administration, lokaler o dyl. Hmmmm... jo...

Eftersom jag av nån anledning (rätt lins i fel öga????) ser sämre än vanligt sedan jag bytte linser häromda'n så snurrade jag till det lite extra - ja, igen...
Läste texten "Trängselskatt för februari 2012. Registrerade passagerare, se baksidan." Jag vände och fortsatte läsa; "Antal passagerare 3, totalsumma alla passagerare 30 kr, summa till beslut 10 kr"

Vad f-n! Har de koll på hur många man åker i bilen? Och hur hann kameran registrera det? Jag eldade upp mig över att det skulle bestraffas (fast vi fick ju "rabatt") för att man samåker...
När jag senare skulle spy min galla över detta fenomen för maken så viftade jag antagligen lite längre bort med pappret. Plötsligt klarnade det hela; det stod alltså passager. Inget annat. Jaja.
Jag tycker ändå man kunde få lite mer chans att köra fel innan man behöver betala. De seeeeer ju att vi är från landet! Bäst av tre, vore det inte rimligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails