tisdag 16 november 2010

Stora frågor

Helgen kom och gick och det hände en hel del som jag inte orkar berätta om just nu (pga trötthet, inget annat). Men... en sak jag funderade över flera gånger var hur det kan komma sig att det krävs tre (3!) meningar för att skriva samma sak på tyska som det bara går åt en (1!) svensk mening för.

Är vi så mycket smartare? Är det så att de chansar på att vara hemliga (vissa kan ju faktiskt inte tyska) och bara lämnar ut viss info? Eller - är det som i USA; det gäller att skriva så mycket som möjligt för att ingen - jag säger INGEN - ska missuppfatta och komma och klaga?

Sånt kan man t ex fundera på när man inte kan sova för att båten gungar. Istället för att planera vilka kläder man ska slänga på sig om larmet går. Jag tror jag börjar bli gammal.

1 kommentar:

  1. Jadu, det har jag aldrig tänkt på men det kan nog vara så att vi är lite smartare :)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails