onsdag 15 december 2010

Värsta kocken

Jag blir mer och mer förtjust i att laga mat ju äldre jag blir. Svänga ihop grejer är kul! Jag skulle minsann kunna tänka mig att flytta till ett varmare land och han en liten restaurang med precis lagom gästantal så man slapp stressa med köttsaften stänkande i pannan.

Om man har rätt ingredienser till hands är det kul, vill säga.
De saker som jag vill ha att blanda när jag ska laga mat är:
Tid
Lust
Folk att laga till. Nej, inte att laga till - åt. Nej, jag åt dem inte... Äsch, det blev ju rena soppan men ni fattar nog. :-)

Plus relativt välfyllda skåp, förstås. Åtminstone så att det finns mer än ett alternativ att välja på.

Jag ställer klockan på tidigt fast jag inte jobbar för tillfället, det är rätt skönt att komma upp på mornarna,
tycker jag. Mysa med tända ljus och kaffe, lite julkalender med minstingen och trötta muttranden från den äldste (två minuter innan han drar iväg vid sextiden...). De där emellan har ju annat att göra, mycket som ska fixas innan man är skolredo. Ju. De drar ju tidigt också, långt innan julkalendern tar sin start. Vad gillar ni årets kalender? Jag tycker den är rätt kul och verkar passa flera åldrar. T o m medelålders tröttmammor :-)

Dagens duktighetspoäng (dryper av ironi här...):
Köttbullar (körde dem i ugnen eftersom det enligt mitt tyckande är dödens tråkigt att steka så många), en fläskkarréstek med katrinplommon har tagit ugnen i besittning inför kvällens middag och på spisen står en stor balja gulaschsoppa och puttrar. Plus att ungarnas potatis redan är skalad. Allt detta klart strax efter nio och dagen fri till annat! Hajjeluva!

Solen skiner så det får bli en promenad nu och en till i eftermiddag när minstan kommer hem igen. Vi ska ut på jakt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails