torsdag 18 mars 2010

Idel ädel adel

I reklamfilmerna för bindor och tamponger är det diskriminering på hög nivå, det har jag tyckt länge. Varför kan inte vi vanliga dödliga få vara med? Vi med vanligt, rött blod? Är vi mindre värda?
Kan det bero på att vi inte tycker det är tillräckligt kul med mens? Vi har helt enkelt ingen extra "Happy period" en vecka (minst...) i månaden. Frågan är om det är för att skydden inte är för oss?
Blått blod, annars kan det kvetta...
Å andra sidan skulle jag inte tycka det vore så kul att ha de små radiobilarna körandes omkring i brallorna.

I USA får man inte driva med den här sortens reklam. Förvånad någon?
Säger man då - uppepå detta hemska - ordet vagina, då är det klippt! Bortredigerat och bannlyst.

Vi skulle kanske ha hit nån från den gruppen som förbjudit detta? Hör nämligen från mina tjejer att i deras skola är det tjejer som gastar andra namn på det kvinnliga könsorganet, som ett skällsord, alltså. Rätt ut i luften. För att det är nåt som inte passar. Varför? För det första - varför just det ordet? Och för det andra - finns det ingen respekt för andra människor? Klasskompisar eller lärare spelar ingen roll.

Det är illa när man behandlar varandra på det sättet. "Ljuva, söta små tjejer" Jo, tjena. Finns det några som kan vara mer elaka mot varandra än tjejer i den åldern? Jag skulle vilja ha ett snack med en del av dem som beter sig så här, få dem att inse hur illa de kan göra. För troligen fattar de väl inte det, tänker inte för fem öre. Bara man är tuff inför kompisarna så löser sig allt. Undrar om deras föräldrar vet om hur deras små mysiga döttrar beter sig? Eller om det är skygglapparna som gäller?

Nä, jag blir så sur nu så jag får förpassa mig till soffan och kolla in utvisningsbåsets kungar i tredje perioden istället.

3 kommentarer:

  1. Så länge radiobilarna är små och mjuka och känns vroom vroom, så kan jag ha dem i trosorna..;-)
    /L8

    SvaraRadera
  2. Ooops! Tur att man är svensk annars skulle jag bli bortcensurerad direkt!

    Mens är mens. inget konstigheter. Om man är tjej... Har noterat att många av det manlig könet tycker det är lite läskigt. Mer power till oss!

    SvaraRadera
  3. Javisst är man trött på bindreklamen! Det har jag tycktlänge, men det är som du säger har flickor ingen respekt för varandra så har inte heller reklammännen det. Vem har sett blått mensblod?

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails